Магнити и морал

Идеи за урок за по-големи деца

Тема: Магнити и морал

Песен: „Подари ми Бог чудесен храм“ (Сборник детски песни, с. 73)

Дейност

Попитайте близките си:

⦁ Какво щяхте да направите, ако животът ви беше в опасност?

⦁ Бихте ли се опитали да избягате от опасна ситуация?

Обсъдете кои ситуации са опасни за живота. 

Прочетете следните думи на президент Бенсън: „Пазете и бранете своята добродетел, както бихте пазили самия си живот“ (Ensign, ноември 1986 г., страница 83).

Обсъдете заедно какво е добродетел. Можете да прочетете определението, дадено от сестра Илейн Ш. Долтън, обща президентка на Младите жени: „Добродетелта е модел на мислене и поведение, основаващо се на високи морални стандарти. Тя включва целомъдрие и морална чистота. Добродетелта включва скромност – в мислите, езика, облеклото и поведението“ („Cherish Virtue“, Илейн Ш. Долтън, New Era, март 2009 г.).

Поставете два магнита на равна повърхност. Помолете някого да пробва колко може да доближи магнитите един до друг, преди те да се привлекат.

Обяснете, че има някои неща, които могат да ни привличат като магнити и да унищожат добродетелите ни, ако се приближим прекалено близо до тях.

Например, Бог ни е дал божествени желания така, че мъжете и жените бъдат привлечени едни към други като магнити. Бог ни е заповядал да не действаме според тези божествени желания, докато не сключим брак. Когато спазваме тази заповед, връзката ни може да бъде по-силна и можем да имаме повече радост в семейството си.

Обяснете разликата между сексуалните чувства – кои са нормални и добри, а също и нараняващото сексуално поведение преди брака. За да илюстрирате този принцип, нарисувайте или изработете картина на човек, облечен за нещо забавно или важна дейност като гмуркане или строителни работи.  Обяснете, че това са важни дейности и облеклото е важна част от подготовката за тях. След това нарисувайте или изработете картина на човек, който носи неподходящо за дейността облекло, като например костюм за гмуркане в магазин или строителна екипировка в басейн. Точно както облеклото е средство, което помага на гмуреца да разглежда света, нашите сексуални влечения са важна част от живота ни. Обаче, има време и място за всяко облекло и има време и място за сексуално поведение. Научете децата, че сексуалното поведение е уместно и добро в рамките на семейните взаимоотношения. Сексуалното поведение може да има негативно въздействие, когато се показва публично или в медиите, а също и когато се стимулира преди брака.

Можете да използвате видеото „Chastity: What Are the Limits?“ на английски или руски, за да насърчите обсъждане на тази тема с децата и младежите.

Споделете с членовете на семейството си, че има още нещо, което може да привлича хората като магнит и да опетнява добродетелта ни. Попитайте дали някой може да обясни какво е порнографията. 

Обяснете, че порнографията включва всички материали, които разкриват или обясняват човешкото тяло или сексуалното поведение по начин, който възбужда или е предназначен да подбужда сексуални чувства по неподходящ начин. Тя се разпространява чрез много различни медии, включително списания, книги, телевизия, филми, музика и Интернет. Порнографията във всичките ѝ форми е много опасна и пристрастяваща. 

Можете също така да използвате видеото „What Should I Do When I See Pornography?“ на английски или руски, за да насърчите обсъждането на тази тема с децата.

Помолете близките си да помислят за ситуации, когато е по-добре да бягаме с всички сили, все едно животът ни е в опасност. Като пример разгледайте заедно историята за Йосиф и жената на Петефрий (вж. Битие 39). Попитайте:

⦁ Защо Йосиф избягал?

⦁ Как можем да избягаме, когато се натъкваме на порнографски материали, докато гледаме или четем нещо?

Поканете близките си да помислят за всички възможни източници на порнографски материали в медиите. Например, те могат да се натъкнат на порнографията в телевизионни предавания, филми, книги, списания, музика, видео игри, текстови съобщения или в Интернет, мобилни приложения и таблети. 

Обяснете, че нещо, което започва като неочаквано натъкване на порнография или търсене от любопитство може да се превърне в унищожителен навик. Учете децата, че когато случайно се натъкнат на порнография или дори ако са гледали порнографски материали повече от веднъж, реакцията им ще определи какво бъдещо влияние ще има тя върху тях. В такива случаи е необходимо да направят следното:

⦁ Да нарекат нещата с истинските им имена (например порнография, нескромност, порнографски материали и т.н.)

⦁ Да спрат или да се махнат

⦁ Да говорят с родителите си.

Изиграйте играта „Какво би направил, ако… ?“, като измисляте реалистични ситуации, в които могат да попаднат децата ви на тяхната възраст и това да опетни добродетелта им. Вижте дали децата ви ще могат да измислят подходящи начини да се измъкнат от лоши ситуации. Понякога няма да има удобен начин за измъкване.

Тогава им напомнете за историята на Йосиф и жената на Петефрий (Битие 39:1–13). Обяснете, че е много по-добре да изглеждаме глупаво или някой да е недоволен (без значение кой) и да избягаме, отколкото да направим компромис със закона за целомъдрието и да изгубим славните благословии от това да се пазим морално чисти.

Допълнително предложение

Помолете членовете на семейството си да си затворят очите и да си представят храм. Попитайте:

⦁ Какъв е цветът му? 

⦁ Колко е голям? 

⦁ Има ли прозорци? 

⦁ Има ли кули? 

⦁ Колко?

Обяснете, че всички храмове на Църквата на Исус Христос на светиите от последните дни са различни. Например, можете да кажете, че храмът Солт Лейк в Юта има сиви стени от гранит и шест кули. Той се различава от храма Албърта, Канада, който има стени от камък и няма кули. (Подгответе картини на храмовете, които ще сравните.) Отбележете, че въпреки че всеки храм е различен, всички са красиви и са изградени с една и съща цел. Те са места, на които се извършват специални обреди, необходими, за да се завърнем при Небесния Отец.

Обяснете, че ние сме като храмове. Всеки от нас се различава от другите, но също така е и обиталище за Духа Божий – Светият Дух (вж. 1 Коринтяни 3:16–17). Нашите тела са храмове за духовете ни.

Ние също така трябва да пазим сърцата и умовете си чисти, като четем, слушаме и гледаме само „неща, които Небесният Отец би одобрил“ (вж. My Gospel Standards).

Прочетете и обсъдете следния цитат от статията „Ye are the temple of God“ от старейшина Дейвид А. Беднар:

„Братя и сестри, както храмовете на Църквата, така и нашите лични храмове трябва да бъдат използвани за постигане на праведните цели, за които са създадени. Нашите физически тела са велика благословия и израз на вечно доверие. Най-свещената от всички наши божествени сили е заедно с Небесния Отец да станем създатели, като осигуряваме физически тела за Неговите духовни синове и дъщери и установяваме праведни семейства, съсредоточени върху Христос. Нищо не е по-свято, нищо не заслужава по-голямо благоговение, нищо няма по-централно значение в плана на щастие“ („Ye are the temple of God“, Дейвид А. Беднар, Ensign, септември 2001 г.)

Почерпка: Плодова пица

2 ¾ ч.ч. брашно

1 ч.л. сода

1 ч.ч. размекнато краве масло

1 ½ ч.ч. бяла захар

1 яйце

1 ч.л. ванилия 

Разбийте добре захарта и маслото. Добавете яйцето и ванилията и продължавайте да разбивате. Добавете брашното и содата. Разточете тестото на голям кръг. Печете на 175°C, докато придобие леко кафяв оттенък. Оставете да изстине. Намажете кората с плодово мляко, течен шоколад или нещо друго, подходящо за намазване. Украсете с плодове, които семейството ви обича.