Избягвайте скверния език

Идеи за урок за по-малки деца

Тема: Избягвайте скверния език

Песен: „Доброто започва от мен“ (Сборник детски песни, с. 83)

Дейност 

Преди урока разпечатайте плаката „Скверен език“ към този урок. Също така на плътна хартия нарисувайте лице и вместо уста изрежете дупка с размера на юмрук или по-голяма. Подгответе няколко малки предмета, които ще представляват добри думи – малко бижу, лъскава монета и т.н. Подгответе малки предмети, които ще представляват лоши думи – черни камъни, зърна черен пипер, парче гума, парчета от нещо счупено и т.н. Също така пригответе картини на някои отвратителни неща или същества (или истински предмети), които децата никога не биха искали да опитат: пръст, жаба, червеи, гнил плод и т.н. 

В началото на урока покажете на децата картините на отвратителните неща (или самите неща), които те никога не биха опитали. Попитайте:

⦁ Бихте ли сложили тези неща в устата си?

⦁ Защо?

Изиграйте играта „Яде се – не се яде“: Хвърляйте топка на някого и казвайте какво представлява. Трябва да бъде нещо, което се яде или не се яде. Ако топката представлява нещо, което се яде, човекът, на когото я хвърляте, трябва да се опита да я хване. Ако представлява нещо, което не се яде, той трябва да я отблъсне. 

Играйте в продължение на известно време. След това кажете на децата, че Исус е учил, че има нещо много по-лошо от това да слагаме отвратителни неща в устата си. Покажете плаката „Скверен език“ и прочетете на глас следните стихове:

⦁ Матей 15:17–18

Обсъдете стиховете с децата. Помогнете им да разберат значението. 

Вземете лицето с дупка вместо уста. Кажете на членовете на семейството си, че сега ще се опитвате да им давате различни „думи“ през устата от другата страна на лицето. Думите ще бъдат представлявани от предмети. Вие ще казвате каква е думата, докато държите предмета, който я представлява, скрит в юмрука си. Ако играчите мислят, че чуват добра дума, трябва да отварят ръцете си, все едно искат да вземат думата, а ако мислят, че е лоша, трябва да се опитват да запушат дупката, представляваща устата на нарисуваното лице. Може да е необходимо да подготвите списък с думи преди урока, за да е по-лесно по време на играта. Не използвайте лоши думи, които децата ви може никога да не са чували, а използвайте думи, с които близките ви могат да имат проблем. Лошите думи могат да бъдат забавни – като имена на животни или предмети. Или можете да използвате думи на герои от анимационни филмчета или други предавания, които децата ви могат да запомнят. Използвайте много добри думи. Можете да използвате изрази и дори цели изречения. Уверете се, че всеки ще може да получи няколко добри думи. Направете така, че всички от семейството да се редуват да вземат решения дали да вземат или не думите, които вие се опитвате да им дадете през устата на нарисуваното лице. Те могат да стоят в редица. Помолете ги да запазят своите добри думи.

Когато играта приключи, помолете членовете на семейството си да покажат „думите“, които са запазили. Попитайте ги как са се почувствали, когато са чували тези думи. Кажете им, че добрите думи са като скъпоценно съкровище. Те правят хората, които ги чуват, щастливи, а също така служат като украшения за устата ни.

Насърчете близките си да пазят устата си чиста.

Почерпка: Сладък кекс 

2 ч.ч. брашно 

2 ч.ч. захар

1 ч.ч. маргарин

¼ ч.ч. какао

1 ч.ч. вода

½ ч.ч. мътеница (или към ½ ч.ч. прясно мляко добавете ½ с.л. оцет)

1 ч.л. сода

2 яйца 

1 ч.л. ванилия

Смесете съставките. Печете в продължение на 20 минути в предварително загрята на 175°C фурна.

Сервирайте със сметана, смесена със захар и ванилия.