Клюки

И

Идеи за урок за по-големи деца

Тема: Клюки 

Химн: Да говорят със думи сърцата (Химни, № 148)

Дейност 

Поканете близките си да кажат какво разбират под думата клюки. Обяснете, че когато клюкарстваме, ние безцелно обсъждаме слабостите или проблемите на даден човек, докато той не е там.

Попитайте:

⦁ Колко хора са включени в клюкарстването? (Трима – този, който разпространява клюки, този, който слуша и потърпевшият, въпреки че последният обикновено не присъства.)

⦁ Кой от тези трима души е засегнат от клюките?

Разгледайте и обсъдете заедно плаката към този урок. Наблегнете, че клюкарстването наранява не само обсъжданите хора, но и тези, които разпространяват и слушат клюките. Те могат да станат морално нечисти, да изгубят Духа и да развалят взаимоотношенията си с другите.

Задайте следния въпрос:

⦁ Как можем да преценим дали става дума за клюкарстване или обикновен разговор?

Посочете, че често мислим, че клюкарстването е да говорим за съсед или приятел от училище. Но клюките могат да бъдат наистина разрушителни.

Кажете на близките си, че за да се уверят, че не клюкарстват, могат да си зададат следните въпроси:

⦁ Бихте ли се чувствали удобно да повторите същото пред човека?

⦁ Звучи ли изключително?

⦁ Как представя човека – като добър или лош?

⦁ Сигурна ли е информацията или е предположение?

⦁ Дали вълк в овча кожа показва фалшива загриженост, като казва например: „Притеснявам се за Беки – нещо трябва наистина да не е наред в живота ѝ, напоследък косата ѝ изглежда ужасно“.

⦁ Чували ли сте различни варианти на една и съща история? 

⦁ Какви са причините, поради които даден човек разпространява тази информация?

⦁ Добре или зле се чувствате, след като я чуете?

Можете на напишете на листчета хартия описания на няколко ситуации от живота на семейството ви и да предложите на другите да се редуват да избират листче, да прочитат описанието на глас и въз основа на въпросите по-горе да решават дали става въпрос за клюкарстване или не.

Помолете децата да разгледат следната история и да открият какво можем да научим от нея за клюкарстването.

Това не е клюка. Истина е! 

Допълнителни предложения: 

Напишете името на всеки член на семейството отгоре на отделни листи хартия. Пуснете листите, като всеки човек пише по едно добро качество на човека, чието име е отгоре на листа. След това прочете на глас какво е написано на листа на всеки човек.

Попитайте:

⦁ Как се почувствахте, когато търсехте доброто в останалите членове на семейството?

⦁ Как се почувствахте, когато чухте добрите неща, които другите са открили във вас?

Поканете всеки от семейството ви през тази седмица да търси само доброто в другите (членове на семейството, съседи, колеги, приятели). Обърнете внимание как това ще помогне на членовете на семейството ви да станат по-силни и по-единни.

Поканете всеки член на семейството си да нарисува как си представя клюките. Например, може да бъде стрела с отровен връх и отровни пера отзад, а също и остри нокти. Използвайте тези рисунки, за да ви напомнят колко опасни са клюките.

Почерпка: Ябълков сладкиш

1 ч.ч. краве масло

2 ч.ч. захар

4 яйца

2 ч.ч. брашно

1½ ч.л. сода

1 ч.л. сол

2 ч.л. (или повече) канела

4 ч.ч. ябълки (обелени и нарязани)

1 ч.ч. орехи (по желание)

1 ч.ч. стафиди (по желание)

Намазнете и натупайте с брашно тава с размер 22х33 см. Предварително затоплете фурната на 175°C. Разбийте маслото и захарта. Добавете яйцата едно по едно и разбийте до пухкаво. В отделна купа смесете всички сухи съставки. Добавете към маслената смес. С ръце нагънете тестото около ябълките, стафидите и ядките. Сложете в намазнена тава. Печете в продължение на час до час и половина, като след 50 минути проверите с клечка за зъби.