Клюки

Идеи за урока

Тема: Клюки 

Химн: Да говорят със думи сърцата (Химни, № 148)

Дейност 

Попитайте близките си какво разбират под думата „клюки“. Обяснете, че когато клюкарстваме, ние безцелно обсъждаме слабостите или проблемите на даден човек, докато той не е там.

Кажете на семейството си, че има други думи в Писанията, които имат същото значение като клюкарстването: клеветничество (вж. Левит 19:16), лъжливо или зло говорене (вж. Псалми 34:13, У. и З. 42:27, 1 Петър 3:10), одумване (вж. Псалми 15:3, У. и З. 20:54), лъжесвидетелстване (Изход 20:16).

Разгледайте и обсъдете заедно плаката към този урок.

Наблегнете, че клюкарстването наранява не само обсъжданите хора, но и тези, които разпространяват и слушат клюките. Небесният Отец желае да търсим и да говорим за доброто в другите и да няма клюки в живота ни.

Попитайте:

⦁ Защо понякога можем да имаме желание да казваме отрицателни неща за другите? (Можем да се чувстваме несигурни, да мислим, че това да посочваме грешките на другите ще ни кара да се чувстваме по-добре, може би се чувстваме заплашени или завиждаме за нечий успех или просто това ни е навик.)

⦁ Кога е най-трудно да избягваме клюките? (Посочете, че понякога усещаме силен социален натиск да клюкарстваме заедно с приятелите си.) 

⦁ Какво можем да правим, за да спрем да клюкарстваме? 

Следващите въпроси ще помогнат на близките ви да си направят самооценка и да разгледат собствените си чувства. Можете да прочете тези въпроси на глас или да ги разпечатате за всеки член от семейството:

⦁ Винаги ли споменавате хората, защото ви е грижа за тях или понякога ги принизявате, за да изглеждате по-добре? 

⦁ Как бихте се почувствали, ако някой обсъжда вашите слабости или проблеми зад гърба ви?

⦁ Как се чувства Бог, когато някой казва неща, нараняващи някое от Неговите чеда?

⦁ Помислете за нещата, които някой би могъл да открие за вас, ако желае. Не бихте ли предпочели да останат скрити? 

⦁ Как това да следваме ученията, разкрити в ⦁ Символът на вярата 1:13, 2 Солуняните 3:11 и 1 Петър 4:15, ни помага да се въздържаме от клюкарстване?

Попитайте дали някой жела да сподели какво е открил в тези стихове. 

След това задайте следния въпрос:

⦁ Как можем да не се присъединяваме към хората, които чуваме да клюкарстват?

Можете да предложите следните решения: 

⦁ Промяна на темата – това изпраща послание, че не желаем да сме част от клюките.

⦁ Да продължаваме да обсъждаме на темата, но като я обръщаме в положителна посока. Например: „Не мисля, че някога съм забелязвал тази страна от характера ѝ, но знам, че тя е мила към всички, дори и към новобранците“.

⦁ Преместване на фокуса на клюкарстващия, като се каже нещо като: „Това не звучи като Сам. Защо мислиш, че се чувстваш неудобно около него?“

⦁ Да замълчим. Понякога тишината крещи по-силно от думите и освен това е трудно да клюкарства само един човек.

⦁ Да казваме точно как се чувстваме. Например: „Много те харесвам и ми е забавно с теб, но винаги се чувствам зле, когато клюкарстваме. Нека не го правим“.

Разкажете следната история, за да помогнете на близките си да разберат, че това да виждаме доброто в другите заглушава клюките:

Две приятелки осъзнали, че често критикуват своя приятелка, когато тя не е с тях. Те знаели, че това не е добро и затова решили да казват две добри неща всеки път, когато кажат нещо лошо. В началото било трудно, но скоро започнали да ценят качествата на своята приятелка толкова много, че вече нямали желание да споделят клюки за нея.

Заедно направете списък с качества на хора, на които се възхищавате. Посочете имената на свои познати, които притежават всяко качество. Можете да напишете бележки до някои от тези хора, като изразите колко ги цените. Можете също лично да им кажете.

В заключение, прочетете следното описание, дадено от президент Джозеф Ф. Смит по отношение на ефекта от това да спрем клюките:

„Щастието, красотата на характера, любовта и моралната чистота ще нарастват все повече сред светиите; Божият Дух с радост ще бъде сред тях и най-добрите човешки качества ще се разкриват и ще разцъфват като роза на топлото слънце“ (Gospel Doctrine, с. 113)

Поканете всеки от семейството ви през тази седмица да търси само доброто в другите (близки, съседи, колеги, приятели). Обърнете внимание как това ще помогне на членовете на семейството ви да станат по-силни и по-единни.

Допълнително предложение

Можете да гледате и обсъдите видеото „Bullying - Stop It“ на руски или английски.

Почерпка: Ябълков сладкиш

1 ч.ч. краве масло

2 ч.ч. захар

4 яйца

2 ч.ч. брашно

1½ ч.л. сода

1 ч.л. сол

2 ч.л. (или повече) канела

4 ч.ч. ябълки (обелени и нарязани)

1 ч.ч. орехи (по желание)

1 ч.ч. стафиди (по желание)

Намазнете и натупайте с брашно тава с размер 22х33 см. Предварително затоплете фурната на 175°C. Разбийте маслото и захарта. Добавете яйцата едно по едно и разбийте до пухкаво. В отделна купа смесете всички сухи съставки. Добавете към маслената смес. С ръце нагънете тестото около ябълките, стафидите и ядките. Сложете в намазнена тава. Печете в продължение на час до час и половина, като след 50 минути проверите с клечка за зъби.