Да се учим да учим

Идеи за урок за по-малки деца

Тема: Да се учим да учим

Песен: „Търсете Господ отрано“ (Сборник детски песни, с. 67)

Дейност

Попитайте членовете на семейството си:

⦁ Харесват ли ви чудесата?

⦁ Бихте ли желали да видите чудо?

⦁ Бихте ли желали да извършвате чудеса?

Кажете на семейството си, че преди много години хората не са имали много от нещата, които имаме днес и ако можеха да дойдат при нас с машина на времето, щяха да бъдат изненадани от много неща. Те щяха да сметнат тези неща за чудеса.

Покажете на семейството си примери за такива неща: запалете свещ, светнете лампите, обадете се на някого по телефона, включете телевизора, изпратете имейл на някого. Кажете на децата си как в миналото хората са живели без всички тези неща. Помолете членовете на семейството си да ви дадат други примери. 

Попитайте:

⦁ Как мислите, че са се появили всички тези неща.

Обяснете, че Бог ни е дал една чудесна способност – можем да се учим. И това да се учим може да бъде много вълнуващо и забавно.  

Помогнете на близките си да намират радост в ученето, като ги учите за силата на внимателното наблюдение. Обяснете им, че в сравнение с всички умения няма друго, което да е довело до толкова много открития. Използвайте една или повече от следните дейности:

⦁ Заведете децата си на разходка из природата, във ферма, зоологическа градина или дори в собствения ви заден двор. Или отидете да гледате птици. Помолете ги да наблюдават внимателно. По какво си приличат две листа, растения или дървета? По какво се различават? По какво си приличат две животни или птици? По какво се различават? Насърчете близките си да изострят сетивата си, като забелязват разликите в това, което виждат, чуват, усещат и помирисват. Поканете по-големите деца да открият защо разликите са важни. Например, какво може да прави жирафът, което конят не може? Какво може да направи патицата, което врабчето не може?

⦁ Помолете всеки член на семейството да очертае един квадратен фут земя. Състезавайте се кой ще открие повече насекоми, камъчета, листа и т.н. в тази малка площ.

⦁ Изберете книга от библиотеката, която обяснява частите на насекомите или цветята. По време на семейна домашна вечер с близките си наблюдавайте с микроскоп или лупа частите на цветя или насекоми. Изиграйте игра, при която всеки член на семейството брои колко части може да открие. Обяснете защо всяка част е важна и за какво служи.

Приключете дейността, като поканите членовете на семейството си да споделят своите чувства на възторг и благоговение към Божиите творения. Насърчете ги да развиват своята наблюдателност във всички аспекти на живота си.

Допълнително предложение

Говорете с децата си за ходенето на училище, докато те оцветяват картината:

Почерпка: Блокчета с кайсии и кашу

Съставки:

140 г кашу

110 г бадеми

280 г сушени кайсии

1 ч.л. ванилия 

Малко вода

Неподсладени кокосови стърготини (по желание)

Начин на приготвяне:

Накиснете кайсиите в малко топла вода за няколко часа. Предварително загрейте фурната до 165°C. Смесете кашуто и бадемите в кухненски робот и ги натрошете на ситно. Отцедете кайсиите и ги добавете в кухненския робот заедно с ванилията. Наситнете, като спирате често, за да обирате от стените. Ако сместа е твърде гъста, докато разбивате, можете да добавите 1–2 с.л. вода. Сложете сместа от плод и ядки на пергаментова хартия. Ако използвате кокосови стърготини, първо посипете хартията с тях. Оформете сместа на топка. Ако използвате кокосови стърготини, оваляйте топката в тях. Сложете отгоре още един лист пергаментова хартия и разточете тестото до дебелина 1–1,5 см. Ако желаете, можете да добавите още кокосови стърготини. Сложете тестото (както е върху пергаментовата хартия) върху хартия за печене и печете в продължение на 25 минути. Оставете да изстине и нарежете на блокчета.